Jamrock x Afrolosjes: “We dont follow trends, we don’t set trends, we’re setting a culture”

Jamrock is al ruim 10 jaar leader in hun werkveld, wat ooit begon als kleine wekelijkse clubavond in de Brasil Bar in Amsterdam is nu een concept dat heel Nederland door gaat. Momenteel is de tour Jamrock x Afrolosjes actief en ook Almere is één van de tussen stops. Onmogelijk dat je Jamrock niet kent als je bekend bent met reggae en dancehall.
DSCF8348

Jamrock is al ruim 10 jaar leader in hun werkveld, wat ooit begon als kleine wekelijkse clubavond in de Brasil Bar in Amsterdam is nu een concept dat heel Nederland door gaat. Momenteel is de tour Jamrock x Afrolosjes actief en ook Almere is één van de tussen stops. Onmogelijk dat je Jamrock niet kent als je bekend bent met reggae en dancehall.

Afrolosjes daarentegen is een vrij nieuwe speler die de afgelopen jaren flink aan het groeien is. Persoonlijk ken ik ze van het Open Air festival, dat ene hoekje dat altijd helemaal vol stond en los ging op afro sounds. Elk jaar werd de stage een stukje groter en het geluid een stukje beter, een must-see op Open Air dus, heerlijke vibes!

Nu hebben de twee partijen de handen in één geslagen en doen ze samen een tour door heel Nederland, ik ben benieuwd hoe dit tot stand is gekomen en had wel een aantal vragen voor beide partijen. Wat doe je dan? Dan nodig je mensen uit voor een live deejay sessie en een gezellig praatje!

Heren, first of all, thanks for coming!

@Afrolosjes: Wie zijn jullie en waar komen jullie ineens vandaan?  

Angelo: Afrolosjes is een collectief aan deejays, mc’s, productie crew, social media hypers en een sterke backoffice. De meeste van ons komen uit Amsterdam Zuidoost aka de Bijlmer en kennen elkaar al een tijdje.

Jullie sounds blenden natuurlijk naadloos in elkaar, de samenwerking is dus niet per se heel raar. Sterker nog, de combinatie is eigenlijk heel logisch. Toch heb je, vooral in de “party wereld” te maken met veel concurrentie. Hebben jullie niet het gevoel dat jullie concurrenten van elkaar zijn?

Wesley: Nee niet echt, daar is toch een woord voor. Concullega’s :p

Maar natuurlijk zijn er mensen die keuzes maken, ik denk echter dat er aardig wat mensen zijn die via Jamrock kennis hebben gemaakt met Afrolosjes en ook andersom. Daarbij is er verschil in de cultuur en de sound die we brengen, maar ik denk dat we in Nederland dezelfde beweging representen.

Angelo: Ik zie in niemand een concurrent, maar iedereen is collega als het gaat om het bekender maken van ondergewaardeerde sounds.

Jullie tour is nu bezig, wat is tot nu toe het gekste wat jullie hebben meegemaakt on the road? 

Angelo: Even goed nadenken, meestal zijn we super gefocust, maar misschien de rit naar één van de shows. We werden in één keer in de steek gelaten door beide koplampen, midden op de snelweg!  

Wesley: Haha we hebben nu nog maar één editie achter de rug en heel veel geks is daar niet gebeurd. Tenminste, niet dat ik heb gezien.

Jamrock is dus al ruim 10 jaar bezig en toch nog steeds super relevant. Ik kan me voorstellen dat jullie veel organisaties hebben zien komen en gaan. Wat doen jullie er aan om relevant te blijven en toch te blijven groeien?

Wesley: Heel veel… Jamrock is vanaf dag één meer dan alleen een feestje. Er was een grote groep mensen die vond dat er geen events voor hun waren in het nachtleven, ook waren de artiesten die zij tof vonden niet te zien etc. etc. Jamrock is direct begonnen als platform hiervoor, naast de clubnachten hebben we ook meer dan 10 jaar lang een wekelijkse radioshow gedaan die te horen was bij de NPO o.a. op Funx. Deze show werd op een gegeven moment internationaal uitgezonden in meer dan 5 landen in de ether.

Ook zijn we heel erg bezig geweest om ons eigen talent een podium te bieden. Van Royston Williams tot aan Kalibwoy (die de Grote Prijs van Nederland won) en Maikal X tot aan dj’s als Drivah die bij ons hun start hebben gemaakt. Ik denk door heel dicht te blijven bij wie je bent maar tegelijkertijd wel te leren van hoe andere scene’s opereren we onszelf al zo lang relevant kunnen houden. Plus we representen een culture die niet dood gaat, dat was ook de slogan op onze allereerste flyer: “We dont follow trends, we don’t set trends, we’re setting a culture”

Afro is een muziekstijl die heel erg upcoming is, hoe zien jullie in het meest gunstige geval de toekomst van Afro voor je? En dan vooral in Nederland?

Angelo: Het is een sound die vanuit de kern (Africa) alleen maar aan het groeien is. Ieder land heeft zijn eigen mega sterren die één voor één de wereld aan het veroveren zijn. En ook in Europa komen er tal van artiesten de hitlijsten overnemen. Dus het wordt nog groter, nog meer gewaardeerd, maar gaat zich wel steeds meer vermengen met andere stijlen.

Dancehall & reggae werd voor mijn gevoel, lange tijd heel erg onder gewaardeerd door mainstream publiek terwijl iedereen eigenlijk stiekem gewoon vieze dancehall wil horen in de clubs. Maar toch blijft het (in Nederland) vaak bij: hé, leuk liedje! Vaak weten mensen niet wie de artiesten zijn en al helemaal niet het verhaal daar achter. Denk je dat er ooit nog een mainstream artiest zoals bijv. een Sean Paul op zal staan en waar ligt dit aan?

Wesley: Veel discussies hierover gehad, moeilijk om te zeggen. Een mainstream artiest als Sean Paul heeft zeker bijgedragen aan de populariteit van Dancehall en ervoor gezorgd dat meer mensen zich in het genre gingen verdiepen. De afgelopen jaren zijn in de scene meerdere artiesten geweest waarvan we dachten dat ze hetzelfde gingen doen. Ik denk wel dat er ooit een mainstream dancehall artiest gaat op staan alleen weet ik niet of die perse uit Jamaica gaat komen. Dit is misschien een rare gedachte gang maar de muziek is globaal.

 In de Dancehall/Reggae cultuur heerst altijd een anti establishment sentiment, het is poor people music en deze mensen worden vaak arm gehouden door de heersende elite. Dit is dezelfde heersende elite die in de politiek zit en hoge posities in bedrijven bekleedt. Hierdoor is er een constante strijd heen en weer terwijl muziek (en dan vooral Reggae en Dancehall) het grootste export product van Jamaica is!

 Echter worden artiesten of de muziek scene totaal niet ondersteund door de regering. Er wordt eerder met een schuin oog naar gekeken. Dus vaak komt het geld via andere bronnen binnen en wordt alle business eromheen heel amateuristisch bedreven. Dat maakt het moeilijk voor de internationale muziekwereld om met Jamaicanen samen te werken. Daarnaast zijn Jamaicaanse artiesten die on top zijn in hun scene zo gewend aan een bepaalde behandeling en vergoeding dat ze zich king of the world voelen. Terwijl ze eigenlijk king zijn van een niche genre, die in hun beleving veel groter is dan die daadwerkelijk is.

Wanneer ze dan bijvoorbeeld op een mainstream festival geboekt worden komen hun fee’s totaal niet overeen met hun populariteit. Promoters haken af of artiesten kiezen er dan maar voor om voor om op een kleinere in-crowd Caribbean event te spelen waar ze wel die fee krijgen maar geen exposure krijgen bij een grote publiek. Sean Paul was een ander geval, hij was een middle class youth, vers van de hotel school, ready om de wereld in te gaan als hotel manager toen hij zijn hobby als muzikant begon op te pikken. Hij stond er open voor om buiten de scene te treden en zijn ego aan de kant te zetten om de grotere droom te chasen.

Wanneer je een ghetto youth bent droom je misschien wat minder groot, ben je sneller content en wil je simpelweg een mooi huis voor je ma kopen. Voor veel artiesten was dat het doel en alles daarna is mooi meegenomen.

 

Zijn er nog artiesten die mensen in de gaten moeten houden?

Wesley: Zeker! Als het om reggae gaat zijn Chronixx en Kabaka Pyramid twee namen die al aardig wat rondes maken en met hun frisse benadering reggae een revival geven. In de Dancehall scene is Alkaline al een paar jaar de man! Masicka is momenteel in Jamaica één van de top artiesten en lyricaal tilt hij het weer een leveltje omhoog.

Angelo: Sowieso Amartey, maar ook Slim Kofi is hard aan het grinden en Mista Silva van de UK gaat dit jaar knallen.

Your Website Title
How to Share With Just Friends

How to share with just friends.

Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014
32