Ziggy van DEGASTEN: ‘You don’t know, until you know, you know?’

Ziggy Knel (22) speelde o.a. in GTST, Spangas en Als de dijken afbreken. Toch is hij niet alleen bekend van de televisie en is hij 19 januari te zien in het theaterstuk WE THE PEOPLE in het KAF. Hij wilt graag verder groeien als speler en hoopt aangenomen te worden op een hbo-theater opleiding. Wij belde hem op om eens gezellig te kletsen over theater en tijd.
De Gasten

Ziggy Knel (22) speelde o.a. in GTST, Spangas en Als de dijken afbreken. Toch is hij niet alleen bekend van de televisie maar is hij ook te zien in het theaterstuk WE THE PEOPLE. Hij wilt graag verder groeien als speler en hoopt aangenomen te worden op een hbo-theater opleiding. Wij belde hem op om eens gezellig te kletsen over theater en tijd.

Hoe ben je bij theatergemeenschap De gasten terecht gekomen?
‘’Ik zat op het mbo art en entertainment. Ik ging toen stagelopen bij De gasten, begon daar te spelen en ben eigenlijk gewoon blijven plakken. De manier waarop gewerkt wordt spreekt mij heel erg aan. Het verschil met andere theatergezelschappen ligt echt in de manier waarop wij theater maken. Bewegingstheater. Geen script. We werken vanuit de speler zelf, vanuit passie en gevoel.’’

Kun je een beeld schetsen van het maakproces van een stuk?
‘’We beginnen vaak in gesprek met elkaar, uiteindelijk kwamen wij uit op alle offers die met tijd hebben te maken. Je kan bijv. niet studeren en werken tegelijk. We blijven door gaan op het gesprek tot we common ground vinden. Zoeken wat past. Het wordt hier en daarbij gewerkt en uiteindelijk komen we tot een eindresultaat.’’

Je hebt o.a. in GTST gespeeld. Wat is het grootste verschil tussen televisie en theater?
‘’Qua spelen: Op tv wordt er meer gelet op kleine details. Met theater moet je bij wijze van spreken de achterste rij van Carré kunnen entertainen. Bij theater gaat het om grote bewegingen. In theater zit meer gevoel, film is meer een script die je leert en vervolgens uitvoert.

Wat is je perspectief op de moderne wereld?
‘’Alles veranderd. Dit is de tijd van Youtube en Netflix. Maar ik geloof dat theater door gaat, mensen willen altijd live entertainment. Theater blijft.’’

Waar gaat jouw voorkeur heen (theater of televisie)?
‘’Ik kies theater boven tv! Het is een fijne afwisseling, maar de diepte die je hebt bij theater spreekt mij toch meer aan. Live op een podium staan geeft mij een extra rush. Ik wil meer maken, ook eigen stukken.’’

Wat zijn de onderwerpen die jij wilt aankaarten d.m.v. theater?
‘’Meestal onderwerpen waar mensen niet veel over vertellen. Ik heb weleens een stuk gemaakt over schizofrenie, pedofilie en het stockholmsyndroom daar wil ik ook ooit een stuk over maken. Want speelt er nou eigenlijk in iemands hoofd?’’

Wat voor positieve invloed probeert de DEGASTEN uit te oefenen op het publiek?
‘’We proberen theater naar de jongeren te brengen met een educatie voorstelling. Dit doen we elk jaar, nu hebben we een stuk dat gaat over afkomst. Wat voor invloed het heeft op je middelbareschooltijd. Theater zit niet alleen vol met oma’s en opa’s en er wordt niet zomaar tekst naar je hoofd geslingerd. We willen jongeren prikkelen en hen aanspreken.’’

Vertel eens over WE THE PEOPLE:
‘’Iedereen heeft zijn eigen interpretatie: tijd gaat snel, we staan niet meer stil. Wat moet je doen met tijd? Mensen worden rustig of onrustig van het theaterstuk. Nu is het aan jullie: Durven jullie je eigen tijd uit handen te nemen door We the people te bezoeken? Wordt je rustig of onrustig?’’

Wat is een belangrijk leermoment?
‘’De 4 jaar tijd bij DEGASTEN heeft mij gevormd. Inlevingsvermogen is heel belangrijk! Wat jij vindt is niet de waarheid, het is jouw waarheid. Je kan het eens of oneens zijn – niets is minder waar.’’

Waarom moet Almere naar WE THE PEOPLE?
‘’Omdat ze moeten bedenken of ze uitgedaagd willen worden. Neem de uitdaging aan met ons experiment van tijd. Laat je verassen. Kijk wat het met je doet. Positief of negatief. Het is absoluut een geweldige ervaring. Jong en oud, we brengen het stuk naar jullie.’’

Advies naar jongeren die ook de theaterwereld in willen?
‘’Ik adviseer jullie om geen theaterlessen te volgen. Probeer stageplekken te vinden bij theatergezelschappen. Gooi jezelf in het diepe. Schrijf je in bij een castingbureau.’’

Any last words?
‘’Ik zeg altijd: You dont know, until you know, you know?
Pak je kansen. Je weet het niet tot dat je het probeert.’’

22